Thursday, December 30, 2021

PILIHAN WARNA PAKAIAN YANG SESUAI MENGIKUT HARI DALAM ISLAM

PILIHAN WARNA PAKAIAN YANG SESUAI MENGIKUT HARI DALAM ISLAM





    Warna memainkan peranan dalam pemilihan pada pakaian. Warna juga memberikan gambaran tentang seseorang itu berdasarkan perwatakan dan emosinya. Warna ini mempunyai sesuatu aura yang mampu menyerlahkan diri si pemakai berdasarkan pemakaian baju mengikut warna pada hari-hari  tertentu. 

1. Hari Jumaat : Warna Putih (Air)

    Pakaian yang berwarna putih adalah pakaian yang terbaik. Sabda Nabi Muhammad SAW berkata bahawa pakaian tersebut (putih) yang lebih baik dan lebih bersih. Kerana seseorang yang mengenakan pakaian ini terlihat indah dan bersih. Ini kerana si pengguna akan sentiasa menjaga bajunya agar tidak terkena kotoran.


2. Hari Sabtu : Warna Hitam (Api)

    Warna hitam  ditakrifkan sebagai warna yang misteri, dramatis dan kesunyian. Warna hitam juga digolongkan dalam warna tegas, solid dan kuat. Warna hitam juga adalah warna yang elegan dan bila dikombinasikan akan menyerlahkan hasil yang menarik .

3. Hari Ahad : Warna coklat (Tanah)

    Warna coklat adalah salah satu warna yang mengandungi unsur bumi. Dominasi warna ini akan memberi kesan hangat, nyaman dan aman. Kelebihan lainnya adalah warna coklat dapat menimbulkan kesan moden, canggih dan mahal kerana warnanya yang hampir dengan warna emas.

4. Hari Isnin : Warna Kuning (Air)

    Warna Kuning melambangkan kegembiraan, ketenangan dan keceriaan. Ia juga memberi rasa semangat dan ceria.  Disamping itu warna kuning juga membawa erti sinaran dan ketegasan. 


5. Hari Selasa : Warna Biru (Angin)

    Biru adalah warna langit dan laut. Ia memberikan gambaran yang luas pada ruang, warna yang damai, sejuk dan dapat menenangkan fikiran. Warna biru juga dikataka warna korporat kerana memberi kesan professional dan kepercayaan. Selain daripada itu, warna biru juga dikatakan dapat merangsang individu berkomunikasi. 


6. Hari Rabu : Hijau Muda (Tanah)

    Warna Hijau membawa maksud warna identiti alam. Ia melambangkan kesegaran, kedamaian dan relaksasi mahupun santai. Warna hijau dikatakan memiliki nilai tersendiri kerana dapat memberi kesan kesegaran.
7. Hari Khamis : Warna Merah (Api)

    Warna Merah adalah warna api, sinaran matahari dan warna darah. Warna ini memberi kesan kehangatan, kebahagiaan, keberanian, semangat, kekuatan, keghairahan dan juga merupakan tanda peringatan. 




📌Kepada sesiapa yg menghadapi masalah lain yang berkaitan dengan gangguan makhluk halus,sihir,santau mahupun penyakit-penyakit lain, jadi bolehlah datang ke Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa bagi menyelesaikan masalah anda, in sha allah kami dapat membantu . Untuk maklumat lebih lanjut sila hubungi 0111-9980010 ( PEMBANTU PERUBATAN )  

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

BATU LEKLAI NAGA

 BATU LEKLAI NAGA PANJANG 19 CM LEBAR 11 CM DILARANG COPY IMAGES INI !!! K00001 KEHEBATAN BLN 25021202024750 KHASIAT INI HAK MILIK WALINUR S...