Sunday, July 01, 2018

MASALAH IBU TIRI

TIPS UNTUK MENJADI IBU TIRI YANG BAIK


Secara umum ibu tiri boleh diertikan sebagai ibu yang tidak mengandung, melahirkan, atau menyusui anaknya. Posisi ibu tiri dalam Islam dapat dilihat dari posisinya dalam garis keluarga. Hal ini menunjukkan bahawa ibu tiri merupakan keluarga sah yang bersama dengan keluarga suaminya.

Namun kebanyakan ibu tiri mempunyai sedikit masalah untuk mendapat keserasian anak-anak tiri kerana mereka sudah terbiasa dijaga ibu kandung dan terpaksa menerima ibu tiri secara mengejut dalam hidup mereka akibat kematian ibunya. Kami kongsikan beberapa tips untuk menjadi ibu tiri yang baik.

Antaranya adalah :
  • Selalu berada disisi anak-anak. Anak-anak melalui proses perpisahan ayah dan ibu kandung mereka sudah pasti menjadi perkara buruk dan berat bagi mereka. Kadang-kadang mereka dalam keadaan tiada sesiapa berada di sisi. Ketika inilah peluang dan ruang ibu tiru untuk mendekatkan diri dan mengambil hati anak-anak.
  • Mencintai seperti anak kandung sendiri. Perlu usaha dan terus belajar untuk mencintai anak-anak tiri. Harus mencintai mereka di waktu senang, susah dan berterusan. Satu-satunya cara untuk membangun hubungan yang bererti dengan anak adalah dengan membuat mereka paham bahawa anda benar-benar tulus mencintai mereka.
  • Jangan manjakan anak tiri dengan hadiah. Ibu kandung mereka tidak selalu manjakan anaknya dengan hadiah kerana mereka tahu perbuatan tersebut bukan jalan terbaik untuk mendidik anak. Ibu tiri yang harus besarkan anak-anak dengan mengajar erti kesusahan mencari rezeki untuk membesarkan mereka.
  • Jaga dan melindungi anak-anak. Ibu tiri ditugaskan melindungi anak-anak selepas ketiadaan ibu kandung mereka. Ikhlaskan niat kerana mereka juga adalah amanah dari Allah untuk dipikul.
  • Jujur dan sabar. Amanah untuk menjaga anak adalah berat apatah lagi anak jagaan tersebut adalah bukan anak yang dikandung sendiri. Ibu tiri sememangnya harus jujur dan sabar dalam menghadapi segala masalah yang dihadapi dan menyelesaikan dengan cara terbaik.
Jika anda menghadapi masalah yang berkaitan atau mempunyai masalah anak degil boleh datang ke pusat rawatan kami di Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa untuk rawatan dan nasihat. Kami menyediakan perkhidmatan kaunseling dan amalan-amalan untuk membantu masalah yang dihadapi.

Selain itu, kami di Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa merawat semua jenis masalah batin yang anda hadapi seperti santau, sihir, saka, dan histeria. Juga membantu dan menyediakan khidmat kaunseling untuk anda yang menghadapi masalah penyakit kronik seperti barah, jantung, hati, batu karang dan lain-lain lagi.

Untuk keterangan lanjut sila hubungi : 011-19980010 (Ustaz Nazmi)


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

BATU LEKLAI NAGA

 BATU LEKLAI NAGA PANJANG 19 CM LEBAR 11 CM DILARANG COPY IMAGES INI !!! K00001 KEHEBATAN BLN 25021202024750 KHASIAT INI HAK MILIK WALINUR S...