Friday, August 17, 2018

KELEBIHAN PUASA PADA HARI ARAFAH

KELEBIHAN PUASA PADA HARI ARAFAH


Semua para jemaah haji dari seluruh pelusuk dunia pada waktu ini sedang bersiap sedia untuk melaksanakan ibadah haji di tanah suci Makkah al-Mukarramah. Pada hari ke 8 Zulhijjah,para jemaah haji dikehendaki berihram bermula dari Makkah atau sekitarnya dan akan berangkat serta bermalam di mina. Apabila terbit matahari pada hari ke 9 Zulhijjah mereka akan berangkat ke "Arafah" di sini mereka di sunatkan memperbanyakkan doa,berzikir dan beristighfar sehingga terbenam matahari. Seterusnya para jemaah akan melaksanakan kewajipan-kewajipan yang lain sehingga hari Tasyik berakhir.

Bagi yang tidak menunaikan haji,kita juga boleh meningkatkan amal ibadat sunat dan memanfaatkan bulan yang mulia ini seperti berzikir, berpuasa sunat pada awal bulan dan berpuasa pada hari "Arafah" iaitu pada 9 Zulhijjah bersamaan dengan 21 ogos 2018 masihi yang di sunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji.

Sabda Rasullullah SAW:
Daripada Abu Qatadah al-Anshari r.a : Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari Arafah. Maka baginda bersabda : " Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang''.(hadis riwayat Imam Muslim)

Nabi SAW bersabda : " Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari Arafah ( Riwayat Imam Muslim)



Kelebihan puasa pada hari Arafah ialah :

- Diampuni dosa setahum yang lepas dan setahun yang akan datang dan amalan yang disukai oleh Allah SWT kerana ia termasuk dari 10 hari pertama dari bulan Zulhijjah. 

Dari abu Qatadah r.a berkata Rasulullah SAW pernah di tanya tentang puasa hari Arafah kemuadian Baginda menjawab : 

يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَ الْبَاقِيَة

Yang bermaksud : " puasa itu ( puasa hari Arafah ) dapat menebus dosa setahun yang telah berlalu dan setahun akan datang"


- Hari yang paling banyak di bebaskan dari api neraka.
Dari A'isyah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :


مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنْ النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَة

Yang bermaksud :  " Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hambanya pada hari tersebut dari neraka dari hari Arafah'' ( Riwayat Imam Muslim)

Dengan kesempatan ini Kami Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa ingin mengucapkan selamat menunaikan amal ibadat pada bulan Zulhijjah ini. Semoga segala amalan kita diterima Allah S.W.T. Amin Ya Rabbala'lamin.

Jika anda mempunyai masalah lesu dan malas untuk beribadat boleh datang ke pusat rawatan kami di Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa untuk mendapatkan khidmat nasihat dan menambah amalan. In sya ALLAH kami sedia membantu. Untuk pengetahuan anda semua, kami juga merawat semua jenis masalah batin yang anda hadapi seperti santau, sihir, saka, dan histeria. Juga membantu dan menyediakan khidmat kaunseling untuk anda yang menghadapi masalah penyakit kronik seperti barah, jantung, hati, batu karang dan lain-lain lagi. 

Untuk keterangan lanjut sila hubungi : 011-19980010 (Ustaz Nazmi)






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

BATU LEKLAI NAGA

 BATU LEKLAI NAGA PANJANG 19 CM LEBAR 11 CM DILARANG COPY IMAGES INI !!! K00001 KEHEBATAN BLN 25021202024750 KHASIAT INI HAK MILIK WALINUR S...