Tuesday, December 05, 2017

MILIK SIAPAKAH ANAK-ANAK SELEPAS BERCERAI ?

MASALAH DALAM HAK PENJAGAAN ANAK

Related image

Di sini kami ingin menceritakan satu kisah di mana ada sepasang suami isteri yang bercerai dan anak mereka kesemuanya dijaga oleh si bapa. Si ibu datang ke Pusat Rawatan kami dan menyatakan hasrat untuk mengambil 2 daripada 4 anaknya untuk dijaga. Namun, si suami seolah-olah enggan kerana ada sekatan dari ibu kepada si suami ini yang menghalang dia untuk menyerahkan anak-anak itu kepada si suami.

Si isteri yang bernama Aminah (bukan nama sebenar) meminta Ustaz Nazmi untuk membuat air pelembut hati dan solat hajat khusus untuk melembutkan hati si suami, Amir (bukan nama sebenar) dan meminta untuk scan sikap suaminya terhadap anak-anak. Ternyata Amir telah diberi makan barang kotor yang berupa sihir oleh wanita lain untuk terus membenci Aminah dan tidak menghiraukan hak yang sepatutnya diperolehi selepas bercerai.

Di dalam Islam, Rasulullah S.A.W sering menekankan bahawa ibu lebih berhak mendapat hak penjagaan ke atas anaknya. Pengorbanan ibu itu lebih mulia apabila mempertaruhkan nyawanya sendiri bagi meneruskan zuriat kaumnya.

Si ibu merupakan orang yang paling berhak untuk menjaga anak-anaknya sehingga umur anak-anak itu mencapai tahap mumayyiz (7 Tahun)

Namun begitu, ada beberapa syarat yang ditetapkan oleh undang-undang bagi menentukan seseorang itu layak atau tidak untuk mendapatkan hak penjagaan anak-anak kecil. Antaranya ialah :
  • Dia seorang Islam
  • Dia sempurna akal
  • Dia berumur yang melayakkan dia memberikan kepada kanak-kanak itu jagaan dan kasih sayang yang mungkin diperlukan oleh kanak-kanak itu
  • Dia berkelakuan baik dari segi akhlak Islamiyyah
  • Dia tinggal di tempat di mana kanak-kanak itu tidak mungkin menghadapi apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani

Masalah sebegini bakal menyusahkan diri sendiri dan menghancurkan kerukunan rumahtangga dan keluarga tercinta.

Sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah dalam rumah tangga tidak kira masalah yang berkaitan dengan gangguan makhluk halus atau sebagainya. Kunjungilah Pusat Rawatan Islam Walinur Syifa untuk menyelesaikan masalah anda. 

Kami sedia membantu dalam merawat masalah yang berkaitan dengan gangguan mistik dan perkhidmatan kauseling juga disediakan bagi mereka yang memerlukan. Kos rawatan dan perkhidmatan bergantung kepada situasi dan tahap masalah. Untuk keterangan lebih lanjut, boleh hubungi 011-19980010 (Ustaz Nazmi)





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

BATU LEKLAI NAGA

 BATU LEKLAI NAGA PANJANG 19 CM LEBAR 11 CM DILARANG COPY IMAGES INI !!! K00001 KEHEBATAN BLN 25021202024750 KHASIAT INI HAK MILIK WALINUR S...